
DRAMATOTERAPIA A BIBLIOTERAPIA
Dramatoterapia a biblioterapia sú kreatívne terapeutické prístupy, ktoré využívajú divadlo, pohyb, príbeh a písané slovo na podporu osobnostného rozvoja, emocionálneho spracovania a psychickej pohody. Oba prístupy ponúkajú možnosť zážitkového učenia – či už cez dramatické improvizácie, prácu so scénou, tvorbu príbehov alebo reflexiu cez denníkové zápisky. Vďaka dramatoterapii a biblioterapii sa divadlo a príbehy stávajú mostom k hlbšiemu sebapoznaniu, osobnému rastu a harmónii. Staňte sa súčasťou tohto inovatívneho vzdelávania a otvorte dvere k novým možnostiam vo svojej profesii.
Kapacita je obmedzená na 18 ľudí.
Moduly
Štúdium pozostáva vždy minimálne z dvoch modulov. V rámci tohto vzdelávacieho programu je povinný modul „Základy umeleckých terapií“, ku ktorému si následne vyberiete modul Dramatoterapia a biblioterapia (alebo iný druh terapie, ktorý môžete študovať súbežne).
Ak sa rozhodnete absolvovať vzdelávací program Dramatoterapia a biblioterapia, vaše štúdium bude prebiehať postupne v týchto krokoch:
-
Začnete modulom Základy umeleckých terapií, kde absolvujete prvý vyučovací blok – Základy dramatoterapie a biblioterapie. Táto časť vám poskytne prvotný vhľad do terapeutického využitia divadla, príbehov a písaného slova.
-
Pokračovať budete Modulom 2, ktorý je venovaný dramatoterapii a biblioterapii a zahŕňa 8 vyučovacích blokov. V rámci neho si prehĺbite vedomosti a praktické zručnosti v týchto oblastiach.
-
Na záver štúdia sa vrátite k modulu Základy umeleckých terapií, kde dokončíte ostatné tematické bloky.
ZÁKLADY UMELECKÝCH TERAPIÍ
1. modul (povinný)
Modul Základy umeleckých terapií vás uvedie do fascinujúceho sveta kreatívnych terapií. V rámci neho sa oboznámite s rôznymi formami umeleckých terapií, ich princípmi a spôsobmi využitia v terapeutickej praxi. Získate nielen teoretické vedomosti, ale aj praktické zručnosti, ktoré vám pomôžu lepšie pochopiť ich uplatnenie pri práci s jednotlivcami či skupinami.
1
Základy biblioterapie a dramatoterapie
Teória: > Teoretické východiská biblioterapie > Podmienky a zásady práce biblioterapeuta a biblioterapeutického stretnutia > Teoretické východiská dramatoterapie > Využitie divadla k nedivadelnému účelu - psychoterapeutické poňatie dramatoterapie > Dramatoterapeutický proces a jeho štruktúra Prax: > Práca s denníkom, kreatívne spracovaná úvaha > Práca s príbehom - príbeh ako cesta k ľudskej duši > Sebaskúsenosť v rámci dramatoterapeutických techník a cvičení > Sebaskúsenosť štruktúry skupinového dramatoterapeutického stretnutia
20 hodín
Lektorky: Katarína Šurdová, Lucia Kralovičová
2
Základy arteterapie
Teória: > Teoretické východiská arteterapie, orientácia v terminológii > Priebeh arteterapeutického procesu, štruktúry sedenia, radenie procedúr > Diagnostické metódy pri práci s artefaktom > Techniky arteterapie Prax: > Nácvik jednotlivých metód a techník > Práca s prípadovými štúdiami > Zážitkové cvičenia
20 hodín
Lektorka: Barbora Desatová
3
Základy muzikoterapie
Teória: > Teoretické východiská muzikoterapie > Hudba ako „liek“ na telesnej, psychickej a emocionálnej úrovni > Použitie metód a techník vzhľadom na cieľovú skupinu > Diagnostické metódy a techniky, hudobná história klienta Prax: > Nácvik jednotlivých metód a techník > Práca s prípadovými štúdiami > Zážitkové cvičenia
20 hodín
Lektorka: Mária Habalová
4
Základy tanečno-pohybovej terapie
Teória: > Definícia tanečno-pohybovej terapie > Vedecké poznatky a výskum > Princípy, proces a štruktúra terapeutického sedenia > Rola terapeuta v skupinovom procese tanečno-pohybovej terapie > Anatómia tela a emócií > Prežívanie v tele vs. prežívanie tela (body image) > Relaxácia - uvoľnenie napätia, svalový tonus Prax: > Zoznámenie sa s pomôckami (šatky, loptičky, elastické látky,..) > Zdieľanie v slove aj pohybe (zrkadlenie, vedenie, nasledovanie), embodiment, relaxácia, explorácia, aktivácia a uvoľnenie > Nácvik čítania telesných signálov > Nácvik zručností využitia nástrojov TPT na prácu so skupinou
20 hodín
Lektorka: Magdaléna Takáčová
5
Východiská terapeuticko-výchovnej intervencie
Teória: > Človek ako prijímateľ pomoci (holistický prístup) - hierarchicko-organický model vzťahov > Zásady terapeuticko-výchovnej intervencie > Proces zmeny - fázy, špecifiká, úskalia > Systémové a systemické aspekty vývinovo-orientovanej intervencie > Sprevádzanie rodiny - pravidlá, špecifiká, princípy > Osobnosť terapeuta - faktory účinnosti terapie > Moc v pomáhajúcich profesiách a etika v pomáhaní Prax: > Špecifiká kontaktu a rozhovoru v terapii - nácvik zručností > Validizácie v komunikácii s jednotlivcom/párom - nácvik zručností > Orientácia v intrapsychickom systéme jednotlivca - nácvik zručností
20 hodín
Lektor: Pavol Janoško










DRAMATOTERAPIA A BIBLIOTERAPIA
2. modul (nadväzujúci)
1
Prístupy, metódy a
techniky v dramatoterapii
Teória: > Psychodráma / Sociodráma > Predstavenie techník dramatoterapie > Metodika dramatoterapie > Rola a osobnosť dramatoterapeuta Prax: > Sebaskúsenosť v rámci psychodrámy a ostatných techník predstavených teoreticky > Skuoinová sebaskúsenosť prostredníctvom techniky štruktúrovanej drámy na základe práce s literárnou predlohou
20 hodín
Lektorka: Lucia Kralovičová
2
Presahy imaginácie do života
Teória: > Dramatoterapia a hra: východiská a prieniky > Vývinová psychológia a daramatoterapia > Dramatoterapia a psychoterapia > Katarzia, abreakcia a korektívna emočná skúsenosť > Rola, dištancovanie: taxonómia rolí > Skupinová dynamika ako jeden z nástrojov terapeutického procesu > Etické princípy v dramatoterapii Prax: > Sebaskúsenosť v rámci teórie > Sebaskúsenosť v rámci skupinovej dynamiky - tímová úloha dramatického charakteru
20 hodín
Lektorka: Lucia Kralovičová
3
Intervenčné možnosti
dramatoterapie
Teória: > Dramatická intervencia ako korektívna emocionálna skúsenosť > Vývinovo-orientovaná dramatoterapia > Dramatoterapia u ľudí s patológiou Prax: > Návrh dramatoterapeutického stretnutia na základe charakterizácie cieľovej skupiny > Praktická účasť na dramatoterapeutickom stretnutí Divadla Dúhadlo o.z. alebo v centre Rata o.z. > Sebaskúsenosť skupinová prostredníctvom tvorby videa v dvoch skupinkách
20 hodín
Lektorka: Lucia Kralovičová
4
Liečivý potenciál slova
v histórii človeka
Teória: > Oboznámenie sa so základným konceptom biblioterapie > História a pojem biblioterapie > Ciele a formy biblioterapie > Druhy biblioterapie > Metódy a techniky biblioterapie > Teoretické východiská špecificky orientovanej biblioterapie > Schéma biblioterapeutického stretnutia > Osobnosť biblioterapeuta > Podmienky a zásady práce biblioterapeuta, ako vytvárať bezpečné prostredie pre klienta Prax: > Práca v malých skupinkách > Individuálna práca s denníkom, kreatívne spracovaná úvaha a následné spoločné zdieľanie v skupine
20 hodín
Lektorka: Katarína Šurdová
5
Význam
príbehu v biblioterapií
Teória: > Ľudové rozprávky a ich poslanie v dnešnom svete > Rozprávky a ľudská fantázia, alebo ako fantázia pomáha s problémami > Liečivá sila rozprávok > Úvod do teórie príbehov > Vývin záujmu detí o príbehy, vývin čitateľských záujmov > Príbehy v živote dospievajúcich a mladých ľudí > Príbeh naprieč terapiami > Kazuistická štúdia: Ako využiť prácu s príbehom po prekonanej traume Prax: > Moja obľúbená rozprávka z detstva, práca v malých skupinách s nasledným spoločným zdieľaním > Spoločná tvorba rozprávky v malých skupinách s použitím získaných vedomostí > Imaginácia na oslovenie vnútorného dieťaťa s následným písaním do denníka > Príbeh môjho mena, práca v malých skupinách, práca s denníkom a následným zdieľaním vo veľkej skupine > Rieka života – od prameňa k moru, práca v malých skupinách
20 hodín
Lektorka: Katarína Šurdová
6
Imaginácia ako priestor stretnutia s nevedomím
Teória: > Predstavivosť a obrazotvornosť v živote dieťaťa a jeho magické myslenie > Využitie tvorivých imaginácií v biblioterapii > Ako vytvoriť pohybové relaxácie u malých detí > Autogénny tréning s využitím fantazijných príbehov > Zdrojové relaxácie a imaginácie pri práci s dospelými klientmi > Zásady práce s imagináciami u dospelého klienta a jej riziká > Psychosomatický klient a práca so všímavosťou a relaxáciami > Na zdroje zameraná imaginácia > Kazuistická štúdia: Imaginácia ako dôležitá súčasť práce s traumatizovaným klientom Prax: > Spoločná pohybová imaginácia Strom vo vetre, následne práca s denníkom a kreslenie > Skupinová imaginácia bezpečného miesta, reflexia a kreslenie do denníkov
20 hodín
Lektorka: Katarína Šurdová
7
Práca s denníkom, snovým materiálom a
komixami
Teória: > Terapeutický denník v biblioterapii: história písania denníkov a ich uplatnenie a špecifiká v terapeutickej praxi > Kazuistická štúdia > Písanie denníkov a komiksov u klientov s poruchami príjmu potravy > Kreatívny denník a komiks pri práci s deťmi a dospievajúcimi a ako v ňom uplatniť tvorivé písanie > Sny a snová symbolika ako dôležitá súčasť biblioterapeutickej intervencie Prax: > Písanie vlastného denníka, kde účastníci budú zapisovať svoje myšlienky vzťahujúce sa k spoločnej práci, obavy, objavy i skúsenosti, ktoré v praxi z modulu zažili či vyskúšali > Zdieľanie snov v skupine a písanie snovej symboliky do denníkov
20 hodín
Lektorka: Katarína Šurdová
8
Záverečné kolokvium
Teória: > Teatroterapia a jej vymedzenie a odlíšenie z pohľadu dramatoterapie > Paremiologická terapia (príslovia a porekadlá) > Práca so slovami a jazykom, slovné hračky a hlavolamy, príbehové hádanky Prax: > Strach a nájdenie odvahy - syntéza tvorby príbehu, kresby, hudby a dramatizácie - sebaskúsenosť > Prezentácia prípadových kazuistických štúdií účastníkov a návrh štruktúry a obsahu biblioterapeutických a dramatoterapeutických stretnutí s ich klientami > Záverečná reflexia vzdelávania
20 hodín
Lektorky: Katarína Šurdová, Lucia Kralovičová




Lektorka
-
Liečebná pedagogička
-
Bývalá účiteľka
-
Spoluzakladateľka a členka vedenia Divadla Dúhadlo pri o. z. Up - down syndrom
-
Koordinátorka dobrovoľníkov Vŕby o. z.
