
TANEČNO-POHYBOVÁ TERAPIA
vzdelávanie akreditované Ministerstvom školstva SR
Pohyb je naším prvým jazykom. Ešte skôr, než sa naučíme hovoriť, vyjadrujeme svoje pocity pohybom, gestami a rytmom. Tanečno-pohybová terapia využíva tento prirodzený spôsob sebavyjadrenia na podporu psychického aj fyzického zdravia. Prepája vedomú prácu s telom, emóciami a mysľou, čím pomáha uvoľniť napätie, spracovať traumy či lepšie porozumieť sebe aj druhým. V programe sa naučíte vnímať a využívať pohyb ako nástroj sebapoznania, emocionálneho vyjadrenia a terapeutickej práce s jednotlivcami aj skupinami. Staňte sa súčasťou tohto inovatívneho vzdelávania a otvorte dvere k novým možnostiam vo svojej profesii.
Kapacita je obmedzená na 16 ľudí.
Moduly
Štúdium pozostáva vždy minimálne z dvoch modulov. V rámci tanečno-pohybovej terapie je povinný modul „Základy umeleckých terapií“, ku ktorému si následne vyberiete modul Tanečno-pohybová terapia (alebo iný druh terapie, ktorý môžete študovať súbežne).
Ak sa rozhodnete absolvovať vzdelávací program Tanečno-pohybová terapia, vaše štúdium bude prebiehať postupne v týchto krokoch:
-
Začnete modulom Základy umeleckých terapií, kde absolvujete prvý vyučovací blok – Základy tanečno-pohybovej terapie. Táto časť vám poskytne prvotný vhľad do terapeutického využitia tanca a pohybu.
-
Pokračovať budete Modulom 2, ktorý je venovaný tanečno-pohybovej terapii a zahŕňa 8 vyučovacích blokov. V rámci neho si prehĺbite vedomosti a praktické zručnosti v tejto oblasti.
-
Na záver štúdia sa vrátite k modulu Základy umeleckých terapií, kde dokončíte ostatné tematické bloky.
ZÁKLADY UMELECKÝCH TERAPIÍ
1. modul (povinný)
Modul Základy umeleckých terapií vás uvedie do úžasného sveta kreatívnych terapií. V rámci neho sa oboznámite s rôznymi formami umeleckých terapií, ich princípmi a spôsobmi využitia v terapeutickej praxi. Získate nielen teoretické vedomosti, ale aj praktické zručnosti, ktoré vám pomôžu lepšie pochopiť ich uplatnenie pri práci s jednotlivcami či skupinami.
1
Základy tanečnej terapie
Teória: > Definícia tanečno-pohybovej terapie > Vedecké poznatky a výskum > Princípy, proces a štruktúra terapeutického sedenia > Rola terapeuta v skupinovom procese tanečno-pohybovej terapie > Anatómia tela a emócií > Prežívanie v tele vs. prežívanie tela (body image) > Relaxácia - uvoľnenie napätia, svalový tonus Prax: > Zoznámenie sa s pomôckami (šatky, loptičky, elastické látky,..) > Zdieľanie v slove aj pohybe (zrkadlenie, vedenie, nasledovanie), embodiment, relaxácia, explorácia, aktivácia a uvoľnenie > Nácvik čítania telesných signálov > Nácvik zručností využitia nástrojov TPT na prácu so skupinou
20 hodín
Lektorka: Magdaléna Takáčová
2
Základy arteterapie
Teória: > Teoretické východiská arteterapie, orientácia v terminológii > Priebeh arteterapeutického procesu, štruktúry sedenia, radenie procedúr > Diagnostické metódy pri práci s artefaktom > Techniky arteterapie Prax: > Nácvik jednotlivých metód a techník > Práca s prípadovými štúdiami > Zážitkové cvičenia
20 hodín
Lektorka: Barbora Desatová
3
Základy muzikoterapie
Teória: > Teoretické východiská muzikoterapie > Hudba ako „liek“ na telesnej, psychickej a emocionálnej úrovni > Použitie metód a techník vzhľadom na cieľovú skupinu > Diagnostické metódy a techniky, hudobná história klienta Prax: > Nácvik jednotlivých metód a techník > Práca s prípadovými štúdiami > Zážitkové cvičenia
20 hodín
Lektorka: Mária Habalová
4
Základy biblioterapie a dramatoterapie
Teória: > Teoretické východiská biblioterapie > Podmienky a zásady práce biblioterapeuta a biblioterapeutického stretnutia > Teoretické východiská dramatoterapie > Využitie divadla k nedivadelnému účelu - psychoterapeutické poňatie dramatoterapie > Dramatoterapeutický proces a jeho štruktúra Prax: > Práca s denníkom, kreatívne spracovaná úvaha > Práca s príbehom - príbeh ako cesta k ľudskej duši > Sebaskúsenosť v rámci dramatoterapeutických techník a cvičení > Sebaskúsenosť štruktúry skupinového dramatoterapeutického stretnutia
20 hodín
Lektorky: Katarína Šurdová, Lucia Kralovičová
5
Východiská terapeuticko-výchovnej intervencie
Teória: > Človek ako prijímateľ pomoci (holistický prístup) - hierarchicko-organický model vzťahov > Zásady terapeuticko-výchovnej intervencie > Proces zmeny - fázy, špecifiká, úskalia > Systémové a systemické aspekty vývinovo-orientovanej intervencie > Sprevádzanie rodiny - pravidlá, špecifiká, princípy > Osobnosť terapeuta - faktory účinnosti terapie > Moc v pomáhajúcich profesiách a etika v pomáhaní Prax: > Špecifiká kontaktu a rozhovoru v terapii - nácvik zručností > Validizácie v komunikácii s jednotlivcom/párom - nácvik zručností > Orientácia v intrapsychickom systéme jednotlivca - nácvik zručností
20 hodín
Lektor: Pavol Janoško










TANEČNO-POHYBOVÁ TERAPIA
2. modul (nadväzujúci)
1
Telo ako nástroj
Teória: > Embodiment (stelesnenie) - definícia, použitie, teória a prax > Anatómia tela a emócií > Prežívanie v tele vs. prežívanie tela (body image) > Relaxácia - uvoľnenie napätia, svalový tonus > Zdroje - v tele, mimo tela Prax: > Sebaskúsenosť > Úvodný kruh, zdieľanie v slove aj pohybe (zrkadlenie, vedenie, nasledovanie), embodiment, relaxácia, explorácia, aktivácia a uvoľnenie
20 hodín
Lektorka: Magdaléna Takáčová
2
Príbehy tela, symboly a storytelling
Teória: > Telesná a bunková pamäť > Pohyb ako symbol a príbeh > Mýtický príbeh v pohybe a v tele - Innana > Aktívna imaginácia C.G.Junga - v slove, v kresbe, v pohybe > Autentický pohyb - teória, prax, princípy a využitie > Video ukážka > Umelecké spracovanie - autentický pohyb ako nástroj kreativity Prax: > Sebaskúsenosť > Úvodný kruh, zdieľanie v slove aj pohybe, embodiment, imaginácia (v mysli aj v tele), explorácia, práca v skupine aj samostatne, nácvik kinestetickej empatie > Spracovanie umeleckého výstupu z autentického pohybu
20 hodín
Lektorka: Magdaléna Takáčová
3
Práca s individuálnym klientom
Teória: > Princípy, ciele, priebeh stretnutia - kontrakt s klientom, štádia terapeutického stretnutia > Potreby klienta - vyjasnenie, pomenovanie, > Prenos/protiprenos - definícia, spôsoby akým sa prenos/protiprenos zobrazuje v tanečno-pohybovej terapii, kinestetická empatia > Vzťahová väzba - definícia typov vzťahovej väzby v kontexte tanečno-pohybovej terapie > Dotyk v individuálnej práci s klientom Prax: > Kontaktná improvizácia ako sebaskúsenosť > Nácvik individuálnej práce v pároch
20 hodín
Lektorka: Magdaléna Takáčová
4
Práca so skupinou
Teória: > Príprava na skupinu - ciele, supervízia, organizácia, kontrakt, vstupný pohovor > Princípy práce so skupinou > Použitie nástrojov tanečno-pohybovej terapie v neterapeutickej skupine > Proces práce so skupinou - príklady z praxe > Bezpečné priestor - čo to je, atribúty bezpečného priestoru, ako ho vytvoriť, ako ho držať > Rola terapeuta v skupinovom procese TPT Prax: > Sebaskúsenosť > Úvodný kruh, zdieľanie v slove aj pohybe, embodiment, práca v skupine, nácvik zručností využitia nástrojov TPT na prácu so skupinou > Vypracovanie zadania: aplikovať nástroje vo svojej praxi a napísať krátku reflexiu o procese implementácie, samotnom procese v skupine a skúsenosti účastníka v nej
20 hodín
Lektorka: Magdaléna Takáčová
5
Tanečná terapia s detským klientom
Teória: > Pohyb ako kognitívny, senzorický a komunikačný prostriedok vývinu dieťaťa > Špecifiká tanečnej terapie pri práci s dieťaťom, proces, štruktúra, techniky, prístupy a využitie pomôcok > Vzťahová väzba - teória, video, využitie pohybu pri práci so vzťahovou väzbou skupiny: matky a deti > Využitie tanečnej terapie pri práci so špecifické cieľovými skupinami > Tanečná terapia pri práci s bábätkami, deťmi v predškolskom veku, mladšom školskom veku a pri práci teenagermi > Tanečná terapia s deťmi so zdravotným znevýhodnením > Tanečná terapia s deťmi s emocionálnymi a psychickými ťažkosťami Prax: > Skúsenosť v skupine > Skúsenosť vo dvojici > Skúsenosť v skupine Bartenieff Fundamentals/ Labanova analýza pohybu > Verbalizácia procesu, diskusia > Skúsenosť vedenia skupiny
20 hodín
Lektorka: Lucia Šuplatová
6
Tanečná terapia so seniormi a ľuďmi
s poruchami príjmu potravy
Teória: > Využitie tanečnej terapie pri práci so seniormi a ľuďmi s demenciou > Využitie tanečnej pri práci s klientmi s poruchami príjmu potravy Prax: > Skúsenosť v skupine > Skúsenosť vo dvojici > Skúsenosť vedenia skupiny > Verbalizácia procesu, diskusia
20 hodín
Lektorka: Lucia Šuplatová
7
Záverečné kolokvium
Teória: > Cesta hrdinu cez pohyb a telo - definícia, fázy cesty hrdinu, pohybové stvárnenie svojej cesty > Práca s maskami, hudbou > Integračné procesy - ich funkcia, spôsoby, možnosti prevedenia > Proces ukončovania - vyrovnávanie sa so stratou, proces separácie Prax: > Sebaskúsenosť > Uvodný kruh, zdieľanie v slove aj pohybe, embodiment, práca s maskami (tvorba, prezentácia), práca s ďalšími modalitami - arte, muziko, drama, práca v skupine, vo dvojici aj individuálne
20 hodín
Lektorka: Magdaléna Takáčová
8
Ukončenie výcviku
> Reflexia procesu vzdelávania, jednotlivých techník a vlastného zážitkového učenia prostredníctvom pohybu aj slova > Prezentácia priebežného uplatňovania poznatkov vo svojej vlastnej praxi > Otázky a odpovede účastníkov súvisiacich s ďalším prípadným vzdelávaním, praxou, integráciou poznatkov, konkrétne prípady z praxe a ako k ním pristúpiť z hľadiska tanečnej terapie > Spoločný záverečný rituál
20 hodín
Lektorka: Magdaléna Takáčová



Lektorka
-
Spoluzakladateľka Movement LAB a OZ 4Arts Therapy
-
Tanečno-pohybová terapeutka
-
Koučka
-
Lektorka kontaktnej improvizácie
-
Embodiment facillitator and Movement Coach

Lektorka
-
Psychologička
-
Absolventka 4-ročného výcviku tanečno-pohybovej terapie pod Asociáciou tanečno-pohybovej terapie ČR TANTER®
