
MUZIKOTERAPIA
vzdelávanie akreditované Ministerstvom školstva SR
Hudba nás sprevádza celý život – upokojuje, povzbudzuje a pomáha vyjadriť emócie. V muzikoterapii sa táto sila vedome využíva na podporu zdravia a psychickej pohody. Pripravili sme pre vás vzdelávanie, ktoré vás zavedie do fascinujúceho sveta spojenia hudby a terapie. Objavíte hudobné a zvukové techniky na podporu duševného zdravia a osobného rozvoja. Naučíte sa efektívne využívať muzikoterapiu pri práci s deťmi, dospelými aj seniormi. Staňte sa súčasťou tohto inovatívneho vzdelávania a otvorte dvere k novým možnostiam vo svojej profesii.
Kapacita je obmedzená na 16 ľudí.
Moduly
Štúdium pozostáva vždy minimálne z dvoch modulov. V rámci muzikoterapie je povinný modul „Základy umeleckých terapií“, ku ktorému si následne vyberiete modul Muzikoterapia (alebo iný druh terapie, ktorý môžete študovať súbežne).
Ak sa rozhodnete absolvovať vzdelávací program Muzikoterapia, vaše štúdium bude prebiehať postupne v týchto krokoch:
-
Začnete modulom Základy umeleckých terapií, kde absolvujete prvý vyučovací blok – Základy muzikoterapia. Táto časť vám poskytne prvotný vhľad do terapeutického využitia hudobného umenia.
-
Pokračovať budete Modulom 2, ktorý je venovaný muzikoterapii a zahŕňa 8 vyučovacích blokov. V rámci neho si prehĺbite vedomosti a praktické zručnosti v oblasti muzikoterapie.
-
Na záver štúdia sa vrátite k modulu Základy umeleckých terapií, kde dokončíte ostatné tematické bloky.
ZÁKLADY UMELECKÝCH TERAPIÍ
1. modul (povinný)
Modul Základy umeleckých terapií vás uvedie do fascinujúceho sveta kreatívnych terapií. V rámci neho sa oboznámite s rôznymi formami umeleckých terapií, ich princípmi a spôsobmi využitia v terapeutickej praxi. Získate nielen teoretické vedomosti, ale aj praktické zručnosti, ktoré vám pomôžu lepšie pochopiť ich uplatnenie pri práci s jednotlivcami či skupinami.
1
Základy muzikoterapie
Teória: > Teoretické východiská muzikoterapie > Hudba ako „liek“ na telesnej, psychickej a emocionálnej úrovni > Použitie metód a techník vzhľadom na cieľovú skupinu > Diagnostické metódy a techniky, hudobná história klienta Prax: > Nácvik jednotlivých metód a techník > Práca s prípadovými štúdiami > Zážitkové cvičenia
20 hodín
Lektorka: Mária Habalová
2
Základy arteterapie
Teória: > Teoretické východiská arteterapie, orientácia v terminológii > Priebeh arteterapeutického procesu, štruktúry sedenia, radenie procedúr > Diagnostické metódy pri práci s artefaktom > Techniky arteterapie Prax: > Nácvik jednotlivých metód a techník > Práca s prípadovými štúdiami > Zážitkové cvičenia
20 hodín
Lektorka: Barbora Desatová
3
Základy tanečnej terapie
Teória: > Definícia tanečno-pohybovej terapie > Vedecké poznatky a výskum > Princípy, proces a štruktúra terapeutického sedenia > Rola terapeuta v skupinovom procese tanečno-pohybovej terapie > Anatómia tela a emócií > Prežívanie v tele vs. prežívanie tela (body image) > Relaxácia - uvoľnenie napätia, svalový tonus Prax: > Zoznámenie sa s pomôckami (šatky, loptičky, elastické látky,..) > Zdieľanie v slove aj pohybe (zrkadlenie, vedenie, nasledovanie), embodiment, relaxácia, explorácia, aktivácia a uvoľnenie > Nácvik čítania telesných signálov > Nácvik zručností využitia nástrojov TPT na prácu so skupinou
20 hodín
Lektorka: Magdaléna Takáčová
4
Základy biblioterapie a dramatoterapie
Teória: > Teoretické východiská biblioterapie > Podmienky a zásady práce biblioterapeuta a biblioterapeutického stretnutia > Teoretické východiská dramatoterapie > Využitie divadla k nedivadelnému účelu - psychoterapeutické poňatie dramatoterapie > Dramatoterapeutický proces a jeho štruktúra Prax: > Práca s denníkom, kreatívne spracovaná úvaha > Práca s príbehom - príbeh ako cesta k ľudskej duši > Sebaskúsenosť v rámci dramatoterapeutických techník a cvičení > Sebaskúsenosť štruktúry skupinového dramatoterapeutického stretnutia
20 hodín
Lektorky: Katarína Šurdová, Lucia Kralovičová
5
Východiská terapeuticko-výchovnej intervencie
Teória: > Človek ako prijímateľ pomoci (holistický prístup) - hierarchicko-organický model vzťahov > Zásady terapeuticko-výchovnej intervencie > Proces zmeny - fázy, špecifiká, úskalia > Systémové a systemické aspekty vývinovo-orientovanej intervencie > Sprevádzanie rodiny - pravidlá, špecifiká, princípy > Osobnosť terapeuta - faktory účinnosti terapie > Moc v pomáhajúcich profesiách a etika v pomáhaní Prax: > Špecifiká kontaktu a rozhovoru v terapii - nácvik zručností > Validizácie v komunikácii s jednotlivcom/párom - nácvik zručností > Orientácia v intrapsychickom systéme jednotlivca - nácvik zručností
20 hodín
Lektor: Pavol Janoško










MUZIKOTERAPIA
2. modul (nadväzujúci)
1
Muzikoterapeutický proces
Teória: > Stanovovanie cieľov v terapii, dokumentácia (praktická ukážka) > Ciele v jednotlivých oblastiach muzikoterapeutickej praxe > Muzikoterapeutický proces, priebeh, podmienky, bariéry v praxi, špecifiká > Program muzikoterapie > Rola muzikoterapeuta > Individuálna vs. skupinová forma muzikoterapie Prax: > Nácvik tvorby kontraktu > Práca s prípadovou štúdiou a hodnotiacim nástrojom > Osobnostné dotazníky, práca v menších skupinách zameraná na analýzu možností využitia muzikoterapie v pracovnom prostredí účastníkov
20 hodín
Lektorka: Linda Horváthová
2
Metódy a techniky muzikoterapie I.
Teória: > Metóda kompozície, interpretácie, improvizácie, počúvania hudby podľa rozdelenia Kenneth Bruscia > Použitie metód a techník vzhľadom na cieľovú skupinu > Nácvik jednotlivých metód a techník, práca v roli terapeuta a klienta Prax: > Nácvik jednotlivých metód a techník vo dvojiciach, menších a väčších skupinách
20 hodín
Lektorka: Linda Horváthová
3
Zvuk ako základná „stavebná“ jednotka hudby
Teória: > Šírenie zvuku a jeho pôsobenie na ľudský organizmus > Sluchové vs. telesné vnímanie zvuku > Zvuk a mozgové frekvencie > Zvuk a sympatikus a parasympatikus; zvuková stimulácia blúdivého nervu > Hudba ako „liek“ na telesnej, psychickej a emocionálnej úrovni > Hudba a neuroplasticita > Hudba ako motivátor k hybnosti, zrkadlové neuróny > Hudba a bolesť > Hudba ako spontánna aktivita pri obnovovaní psychických funkcií > Hudba ako podporná terapia pri demenciách a Parkinsonizme Prax: > Somatický posluch, techniky vibro-akustickej terapie, sebaskúsenosť
20 hodín
Lektorka: Mária Habalová
4
Metódy a techniky muzikoterapie II.
Teória: > Použitie metód a techník vzhľadom na cieľovú skupinu > Nácvik jednotlivých metód a techník, práca v roli terapeuta a klienta Prax: > Nácvik jednotlivých metód a techník vo dvojiciach, menších a väčších skupinách
20 hodín
Lektorka: Linda Horváthová
5
Muzikoterapia v kontexte viacerých prístupov
Teória a prax
20 hodín
Lektorka: Mária Habalová
6
Muzikoterapia s deťmi
Teória: > Využívanie hudby v detskom veku - špecifiká práce s deťmi od prenatálneho vývinu po dospelosť > Vývoj vnímania hudby, vybrané kapitoly psychológie hudby > Špecifiká muzikoterapie pri práci so školským kolektívom, študentmi, s ľuďmi so zrakovým, sluchovým, mentálnym, telesným, viacnásobným postihnutím, u detí s ADHD, PAS, ŠPU, u detí s onkologickým ochorením, v smútkovom poradenstve a pod. Prax: > Práca s prípadovými štúdiami, audionahrávky, zážitkové cvičenia
20 hodín
Lektorka: Mária Habalová
7
Muzikoterapia s dospelými a seniormi
Teória: > Možnosti využitia muzikoterapie u dospelých a seniorov > Vývoj vnímania hudby, vybrané kapitoly psychológie hudby, oblasť neurologickej muzikoterapie > Špecifiká muzikoterapie pri práci s ľuďmi so zrakovým, sluchovým, mentálnym, telesným, viacnásobným postihnutím, ľuďmi so psychotickým ochorením, v osobnom rozvoji a pod. Prax: > Práca s prípadovými štúdiami, audionahrávky, zážitkové cvičenia
20 hodín
Lektorka: Linda Horváthová
8
Záverečné kolokvium
Teória: > Výstupné kompetencie > Súčasná legislatíva na SK v rámci muzikoterapie, možnosti ďalšieho vzdelávania > SAMT (Slovenská asociácia muzikoterapeutov), CZMTA a EMTC > Ukončovacia fáza terapeutického procesu, kolokvium. Prax: > Predstavenie práce účastníkov, hudobné darčeky ako zážitkové cvičenie
20 hodín
Lektorky: Linda Horváthová, Mária Habalová



Lektorka
-
Liečebná pedagogička
-
Psychologička
-
Muzikoterapeutka
-
Dula duše
-
Garantovaná členka Českej muzikoterapeutickej asociácie
-
Predsedníčka Asociácie muzikoterapeutov Slovenska

Lektorka
-
Liečebná pedagogička
-
Vysokoškolská pedagogička
-
Zakladajúca členka Asociácie muzikoterapeutov Slovenska
